01.12.2020
978-952-263-828-1
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-263-828-1
saamen kieli, saamelaiskirjallisuus, saamelaiskulttuuri, oppimateriaali
54
Selvityksessä tarkastellaan saamenkielisen varhaiskasvatuksen (varhaiskasvatus ja kulttuuri- ja kielipesät), esi- ja perusopetuksen sekä lukiokoulutuksen painettujen ja digitaalisten oppimateriaalien nykytilaa ja kartoitetaan uudistamistarpeita. Siinä selvitetään, mistä oppiaineista ja sisällöistä materiaalia ei ole saatavilla sekä tarkastellaan oppimateriaalin ja nykyisten opetussuunnitelmien vastaavuutta. Saamenkielisten oppimateriaalien tuottamisessa on tehty systemaattista kehitys- ja uudistustyötä. Uutta materiaalia on tuotettu paljon, myös digimuodossa. Materiaalitilanne saamen kielissä äidinkielenä ja vieraana kielenä on melko hyvä, vaikka suuria aukkoja on. Suurimpia ongelmia on vanhentunut materiaali, jota on valtaosa muiden oppiaineiden materiaaleista. Nämä eivät vastaa opetussuunnitelmia. Uutta, opetussuunnitelmia vastaavaa materiaalia olisi tuotettava ripeässä tahdissa. Lisäksi materiaalia puuttuu kokonaan huomattavan suuressa osassa oppiaineita alaluokilla ja lähes täysin yläluokilla. Paras tilanne on pohjoissaamessa, heikoin koltansaamessa. Lukiossa on materiaalia vain saamessa äidinkielenä ja vieraana kielenä ja sielläkin lähes pelkästään pohjoissaamessa. Inarinsaamessa ja koltansaamessa on ainoastaan muutama materiaali. Selvityksessä tehdään esitykset saamenkielisten materiaalien laadulliselle ja määrälliselle kehittämiselle tulevina vuosina.
22,00 €