03.02.2022
978-952-327-990-2
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-990-2
arbetsliv, arbete, socialt företagande, social ekonomi, sysselsättning (process), sociala innovationer, arbetspolitik, partiellt arbetsföra arbetstagare, kompletterande arbetsmarknader
27
Sociala företag bedriver näringsverksamhet för att uppnå samhälleliga mål och använder största delen av sin vinst till att uppnå sina mål. I verksamheten betonas ansvarsfullhet, öppenhet och transparens samt delaktighet och demokrati i förvaltningsmodellen.
Utgångspunkten för strategin är att särdragen i sociala företags affärsverksamhet erkänns, men att det inte skapas någon särskild författningsrund eller ges någon särbehandling. Däremot ska verksamhetsbetingelserna för sociala företag stärkas. I strategin föreslås att det bildas ett nationellt kompetenscentrum som fungerar som ett nätverk. Arbets- och näringsministeriet ansvarar för styrningen och uppföljningen av centret. Kompetenscentret ska ha till uppgift att skapa rådgivnings- och vägledningstjänster i de sociala företagen samt göra verksamhetsmodellen mera känd. Sociala företags effektbaserade kunnande inom näringsverksamhet ska ökas. Åtgärder för att etablera sociala innovationer ska stärkas. En effektbaserad offentlig upphandling, användningen av sociala kriterier och innovativa förfaranden ska främjas och behovet av nya finansieringsmodeller och möjligheterna att utvidga dem ska bedömas. Statistikföringen och kunskapsproduktionen ska systematiseras och forskningsverksamheten ska ökas. Det centrala målet med strategin är att förbättra sysselsättningen bland partiellt arbetsföra och övriga grupper som befinner sig i en svag ställning på arbetsmarknaden.
19,80 €