04.06.2021
978-952-327-884-4
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-327-884-4
työelämä, työ, yhteiskunnallinen yrittäjyys, yhteisötalous, osatyökykyiset, työllisyys, välityömarkkinat, sosiaaliset innovaatiot, työpolitiikka
25
Yhteiskunnallinen yritys harjoittaa liiketoimintaa yhteiskunnallisen tavoitteensa toteuttamiseksi ja käyttää suurimman osan voitostaan tavoitteensa edistämiseen. Toiminnassa korostuu vastuullisuus, avoimuus ja läpinäkyvyys sekä hallintomallissa osallisuus ja demokratia.
Strategian lähtökohtana on, että yhteiskunnallisten yritysten liiketoiminnan erityispiirteet tunnustetaan, mutta erityistä säädöspohjaa tai erityiskohtelua ei luoda. Sen sijaan yhteiskunnallisten yritysten toimintaedellytyksiä vahvistetaan. Strategiassa esitetään perustettavaksi valtakunnallinen, verkostomaisesti toimiva osaamiskeskus. Keskuksen ohjaus ja seuranta ovat työ- ja elinkeinoministeriön vastuulla. Osaamiskeskuksen tehtävänä on rakentaa yhteiskunnallisiin yrityksiin erikoistuneet valtakunnalliset neuvonta- ja ohjauspalvelut sekä lisätä toimintamallin tunnettuutta. Yhteiskunnallisten yritysten vaikuttavuusperusteista liiketoimintaosaamista lisätään. Toimia sosiaalisten innovaatioiden juurruttamiseksi vahvistetaan. Julkisten hankintojen vaikuttavuusperusteisuutta, sosiaalisten kriteereiden käyttöä ja innovatiivisia menettelyjä edistetään sekä arvioidaan uusien rahoitusmallien tarve. Tilastointi ja tiedontuotanto systematisoidaan ja tutkimustoimintaa lisätään. Strategian keskeinen tavoite on parantaa osatyökykyisten ja muiden heikossa työmarkkinatilanteessa olevien työllisyyttä.
19,80 €