Haku

Voit tilata Valtioneuvoston verkkokirjakaupasta ministeriöiden sarjajulkaisuja. Esittelemme tällä sivulla uusimmat tuotteet.

Kaikki julkaisusarjojen julkaisut ovat haettavissa ja luettavissa sähköisinä julkaisuarkisto Valtossa.

Siirry ostoskoriin »

Toimitusehdot | Yhteydenotto

Kuva
Biopolttoaineiden kustannustehokkaat toteutuspolut vuoteen 2030
Julkaistu

04.10.2018

ISBN

978-952-287-614-0

URN

http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-287-614-0

Asiasanat ja teemat

tutkimus, tutkimustoiminta, biopolttoaineet, uusiutuva energia, ilmasto, liikenne, valtiontalous

Sivumäärä

126

Info

Tämä työ esittää vaikutusarvion liikenteen biopolttoaineiden osuuden nostamisesta 30 %:iin Suomessa vuoteen 2030 mennessä. Tulokset osoittavat, että Suomessa saavutettaisiin liikenteessä 50 %:n päästövähenemä vuonna 2030, jos liikenteeseen saadaan samanaikaisesti kestäviä biopolttoaineita 30 % liikenteen energiakäytöstä (n. 800 ktoe), 250 000 sähköautoa, 50 000 kaasuautoa ja energiatehokkuus paranee energia- ja ilmastostrategian suunnitelmien mukaisesti. Nykyinen ja suunnitteilla oleva kotimainen biopolttoaineiden tuotantokapasiteetti riittäisi 30 %:n jakeluvelvoitteen täyttämiseen, mutta tuotanto pohjautuisi pääosin tuontiraaka-aineisiin. Suomessa biopolttoaineiden lisäämisen pääohjauskeino tulee olemaan jakeluvelvoite, joka huomioi RED II –direktiivin asettamat biopolttoainekohtaiset rajoitteet. 30 %:n biopolttoaineiden jakeluvelvoitteen suorissa kustannusvaikutuksissa on huomattavaa vaihtelua riippuen siitä, miten erilaisia polttoaineita sekoitettaisiin kokonaisuuteen, miten maailmanmarkkinahinnat kehittyvät ja miten paljon sähköautoja saadaan käyttöön. Jakeluvelvoitteen suora vaikutus polttoaineiden hintaan on keskiarvoisesti 5 % vuonna 2030 (vaihteluväli -3 ja +14 %:n välillä), mikäli sähköautoja saadaan 250 000 ja energiatehokkuus paranee. Mikäli sähköautojen määrä jää pienemmäksi, jakeluvelvoitteen suorat kustannukset nousevat. Suurimmat kustannusvaikutukset kokonaisuudessaan kohdistuisivat maaliikennesektorille, jonka kustannukset muuttuisivat reaalisesti -0,6 ja +2,5 %:n välillä tavoitepolulla vuonna 2030 (keskiarvon ollessa alle 1 %). Muiden sektorien kustannusnousu jäisi keskimäärin 0-0,5 %:iin ja kuluttajien noin 0,1-0,3 %:iin vuonna 2030. Jakeluvelvoitteen noston valtiontaloudelliset vaikutukset jäisivät myös alle 0,3 %:iin verokertymästä, koska valmisteverokertymien laskiessa arvonlisäkertymät polttoaineista nousisivat keskiarvoisesti yhtäaikaisesti.

Hinta

36,00 €

Valtioneuvoston kanslia | Valtioneuvoston hallintoyksikkö · julkaisutuotanto(at)gov.fi | vnk.fi · Palvelun tuottaa PunaMusta Oy